گوگل و ادغام مزایای AMP در استانداردهای آینده وب

گوگل و ادغام مزایای AMP در استانداردهای آینده وب

شرکت گوگل سعی دارد تا در آینده، مزایای AMP (صفحات موبایلی پرشتاب) را در استاندارد صفحات وبِ باز بگنجاند.

این استانداردسازی، سایت‌ها را قادر خواهد ساخت تا بدون به‌کارگیری قالب AMP هم، از مزایای آن بهره‌مند شوند.

گوگل سرمایه‌گذاری‌های عمده‌‌ خود در جهت بهبود عملکرد و تجربه‌ی کاربری در محیط وب را ادامه می‌دهد.

گوگل و ادغام مزایای AMP در استانداردهای آینده وب

این مهم، در درجه‌ اول، از طریق قالب و چارچوب AMP خواهد بود، که ابتدا در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد و بعد از آن به سرعت در حال توسعه، ترویج و استفاده در پلتفرم‌های تولید محتوا می‌باشد.

از همان ابتدای معرفی، قالب AMP (با وجود منبع باز بودن) فرمتی دیگر به شمار می‌آمد که به نسبت بقیه‌ی فرمت‌ها، تنها ویژگی های‌ انگشت‌ شماری اضافه دارد. که در نتیجه با مقاومت زیادی برای بکارگیری گسترده روبرو بوده است.

پشتیبانی از AMP در کل شبکه‌ی جهانی وب، کمتر از یک درصد است.

با این وجود، سایت‌هایی که AMP در آنها به کار گرفته شده است، مزایای امیدوارکننده‌ای در زمینه‌ی عملکرد و نیز تغییرپذیری از خود نشان داده‌اند (که باعث همبستگی بیشتری در جهت بهبود تجربه‌ی کاربری خواهد شد).

این مزایا و نیز دیگر مزایای ذکرشده، گوگل را مجاب کرده است تا بر بکار‌گیری تکنولوژی‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند، متمرکز شود و آنها را به سمت اضافه شدن به استاندارد صفحات وب، سوق دهد.

طبق خبر امروز:

عملیات استانداردسازی AMP توسط پروژه‌های مختلف WICG به خوبی در دست انجام است.

هدف گوگل از AMP

این است که پشتیبانی از AMP را در جاهایی مثل Top stories Carousel (سرخط خبری به صورت لیست یا کارت) گسترش دهد، به طوری که:

۱- بتواند محدوده‌ای دلخواه از تجربه‌ی کاربری و عملکرد را حفظ کند.

۲- ویژگی‌های جدیدی را در وب پیاده‌سازی نماید.

تعدادی از استانداردهای پیشنهادی در این مسیر بحرانی عبارتند از:

خط مشی ویژگی‌ها، بسته‌ی محتوای وب، ترویج iframe، تقویم زمانی عملکرد و زمان رندرگیری صفحات (رنگ‌آمیزی).

در همین درجه از اهمیت، سال گذشته، تیم پشتیبانی مرورگر Chrome، گزارشی از عملکرد کاربری این مرورگر منتشر کردند.

اطلاعات پایه‌ای آن، برای اولین بار، اندازه‌گیری‌هایی از عملکرد و تجربه‌ی کاربری را در دنیای واقعی و گسترد‌ه‌ی وب، فراهم می‌ساخت.

در اعلان خبری که از سوی سرپرست فنی گوگل در پروژه‌ی (AMP (Malte Ubl منتشر شد، آمده است که گوگل پشتیبانی، توسعه و ترویج پروژه‌ی AMP را ادامه خواهد داد.

هدفِ استفاده از ویژگی‌های AMP در استاندارهای صفحات باز وب

هدف، با خط مشی کلی گوگل برای داشتن تجربه‌ا‌ی قوی‌تر، بهتر و مخصوصاً سریع‌تر، منطبق است.

استانداردسازی این ویژگی‌ها، توسعه‌دهندگان را قادر خواهد ساخت تا بدون نیاز به به‌کارگیری کامل قالب AMP، از آنها استفاده کنند.

همچنین به سایت‌ها اجازه خواهد داد تا در سرخط خبری گوگل (به صورت لیست یا کارت) دیده شوند.

قابلیت AMP بسیار در سئو سایت موبایلی موثر است.

در این اعلان آمده است:

«ما در حال استفاده از چیزی هستیم که از AMP به دست آورده‌ایم.

همچنین در حال کار روی استانداردهای وبی هستیم که لود شدن سریع محتوای وبی غیر AMP را فراهم کنند.

امیدواریم که این تلاش، قابلیت جاسازی شدن محتوا (embed) به صورتی شبیه به AMP‌ را ارائه دهد تا در نهایت ویژگی‌های جستجوی گوگل (مانند سرخط خبری) را قدرتمندتر سازد.

هنوز تقویم زمانی در این رابطه که این ویژگی‌ها چه موقع خارج از قالب AMP در دسترس خواهند بود، داده نشده است، اما به زودی تکمیل خواهد گردید.
________________________________________
نظراتی که در این مقاله ذکر شده‌اند، نظرات مؤلف مهمان بوده و لزوماً با نظرات دپارتمان موتور جستجو همخوانی ندارند. اسامی هیأت تحریریه در اینجا ذکر شده‌اند.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...

 

بخوانید  گوگل پنگوئن الگوریتم جدید گوگل

دیدگاه‌تان را بنویسید: