گروه دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت

رتبه بندی google passage (نحوه ایندکس شدن متن)

نحوه ایندکس شدن متن در سئو 2021

در ماه آبان، گوگل یک تکنولوژی جستجوی جدید به نام passage رو برای ایندکس شدن متن معرفی کرد.

این خاصیت باعث میشه تا ربات گوگل بتونه بخشهای خاصی از یک صفحه رو به عنوان passage یا متن جداگانه رتبه بندی کنه.

این ویژگی قراره روی ۷% از جستجوها تاثیر بزاره که رقم زیادیه.

برای روشن شدن میزان این تاثیر، الگوریتم پنگوئن گوگل فقط روی ۳٫۱% از جستجوها تاثیر گذاشته بود.

حالا ببینیم چطور میتونیم از این ویژگی برای بهتر کردن فاکتورهای رتبه بندی سایتمون استفاده کنیم.

در آموزش رایگان سئو دیگر از گروه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی کلید موفقیت همراه باشید.

google passage ranking چطور کار میکنه؟

Passage ها به گوگل این اجازه را می دن تا یک بخش بخصوص و مرتبط از یک صفحه خاص رو رتبه بندی کنه، نه فقط خود صفحه رو.

(یه جورایی مثل نسخه پیشرفته شده featured snippet ها)

این یک نمونه از اعلامیه آینده گوگله:

اعلامیه آینده گوگل


پس حالا گوگل به جای اینکه فقط میزان مرتبط بودن یک صفحه رو اندازه گیری کنه، می تونه میزان مرتبط بودن یک بخش خاص از یک صفحه رو هم اندازه گیری کنه.

میزان مرتبط بودن یک صفحه توسط گوگل

با توجه به این، گوگل این نکته رو هم روشن کرده که همچنان تمام صفحه ها رو بررسی میکنه.

بررسی صفحات سایت توسط گوگل

بنابراین بک لینک، سئو داخلی سایت، UX signal (سیگنال تجربه کاربری) و سایر فاکتورهای رتبه بندی صفحات همچنان استفاده میشن.

تغییری که ایجاد شده اینه که حالا یک صفحه شانس های بیشتری در رتبه بندی داره.

البته در صورتی که اون صفحه بهینه شده (سئو) و برنامه ریزی شده باشه.

و این دقیقا همون چیزیه که من (محمد مرادی) به نقل از سایت الان میخوام درباره اش صحبت کنم.

محتواتون رو در بخش های جداگانه تقسیم کنید.

بله، گوگل passage ها (یا بخش های کوچک) صفحه سایت شما رو به صورت مستقل و جداگانه رتبه بندی میکنه.۲

ولی این بدین معنی نیست که اون ها میتونن به آسونی یک صفحه بی نظم رو تقسیم کنن.

چرا؟ چون گوگل احتمالا حالا به هر بخش مثل یک صفحه وب کوچک نگاه میکنه.

سازماندهی محتوا

این یعنی مطالب شما باید به بخش های اختصاصی تقسیم بشن؛ و هر بخش یه زیر مجموعه رو پوشش میده.

شاید قبلا هم اینکارو انجام داده باشین.

در غیر این صورت توصیه میکنم برگردین و مطالبتون رو در بخش های خیلی واضح ساماندهی کنین.

مثلا به این صفحه سایت نگاه کنین: SEO و SEM چه تفاوتی دارنند؟

تفاوت SEO در مقابل SEM؟

این صفحه به ۲۱ بخش مختلف تقسیم شده.

تفاوت SEO در مقابل SEM؟

هر بخش یه زیرعنوان داره.

به این ترتیب گوگل میتونه محتوای هر کدوم از اون بخش ها رو به عنوان یه صفحه ی کوچک وب تلقی کنه و بر این اساس اون رو به صورت جداگانه رتبه بندی کنه.

دوبرابر کردن long_form contentها یا مطالب طولانی

نقطه ضعف استفاده از long_form content ها (مطالب طولانی که در مورد یک موضوع صحبت میکنن) اینه که بعضی وقت ها شما میتونین از یک صفحه متمرکزتر بهتر نتیجه بگیرین.

برای مثال، فرض کنید شما در صفحه خودتون یک بخشی در مورد “نوشتن مقدمه پست های وبلاگ” دارین.

دو برابر محتوای فرم طولانی

و شخص دیگه ای یه صفحه کامل رو به “نوشتن مقدمه پست ها” اختصاص داده.

خب، در بعضی موارد گوگل اون صفحه کامل در مورد “مقدمه پست ها” رو بالاتر از مطلب شما قرار میده.

بخاطر اینکه صفحه رقیب شما صد در صد و کامل در مورد موضوعه و از نظر گوگل اون صفحه میتونه برای کسی که میخواد مقدمه های بهتری بنویسه گزینه بهتری باشه.

اما این در حال تغییره!!؟

امروزه گوگل میتونه یه قسمت مجزا از محتواهای طولانی رو به ۵، ۱۰ و یا حتی ۱۰۰ متن جداگانه تجزیه کنه.

و هر کدوم از اونها در گوگل از رتبه خوبی برخوردار بشن.

بنابراین بله، مطالب طولانی از قبل در SERP رتبه بندی شده بود.

 مطالب طولانی

و برای ایجاد backlink و سهام اجتماعی.

ایجاد backlink و سهام اجتماعی

حالا که گوگل میتونه یه صفحه رو به بخش های متفاوتی تقسیم کنه، میتونین انتظار داشته باشین که مطالب طولانی (long_form content) در سال ۲۰۲۱ برای سئو بهتر عمل کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تکنیک و رازهای سئو

تکنیک های سئو

 تکنیک های سئو را به تماشا بنشینید تکنیک های سئو در دوره رایگان آموزش رایگان سئو از سایت کلید موفقیت این فرصت استثنایی رو برای شما مهیا

مطالعه بیشتر »
سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید چیست؟ سئو کلاه سفید شامل تکنیک هایی کاملاً مجاز و قانونی در سئو سایت می باشد که استفاده درست از آن ها باعث

مطالعه بیشتر »