موتور جستجو گوگل چگونه کار می کند؟

در این مقاله خواهید آموخت که گوگل چگونه صفحات وب را پیدا کرده و به آن ها خزش می کند.

گوگل چگونه کار می کند؟ 

گوگل اطلاعات مورد نیازش را از منابع مختلفی بدست می آورد. این منابع شامل:
– صفحات وب
– اطلاعاتی که توسط کاربران وارد سیستم می شود نظیر اطلاعات ثبت شده کاربران در سرویس های (گوگل مای بیزینس) و نقشه گوگل
– اسکن کتاب ها و مقالات
– پایگاه های داده عمومی موجود در اینترنت
و بسیاری منابع دیگر …
به هر حال، در این مقاله تمرکز ما بر روی صفحات وب است.
گوگل از سه گام ساده برای سرویس دهی استفاده می کند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

گام اول: کراولینگ (خزش)

گام اول: پیدا کردن صفحات موجود در وب می باشد.
از آنجا که هیچ مرکزی برای ثبت تمامی صفحات وب وجود ندارد؛ گوگل باید بطور مداوم به جستجوی صفحات جدید بپردازد و جدیدترین صفحات را به لیست هایش اضافه کند. به این پروسه ی جستجو و کشف صفحات جدید، خزش می گویند.
بعضی از صفحات برای گوگل شناخته شده هستند زیرا قبلا به آن ها خزش کرده است. 
گام دوم: بعضی دیگر از صفحات هم، زمانی کشف شدند که گوگل لینک موجود در یک سایت شناخته شده را دنبال کرد و وارد یک سایت جدید شد. 
گام سوم: بعضی صفحات هم زمانی کشف می شوند که صاحب وبسایت لیستی از صفحات وب (نقشه سایت) را در گوگل ثبت می کند. 
فاکتورهای سئو ۲۰۱۸
چنانچه شما از فضای هاستینگی نظیر  ویکس یا بلاگر استفاده می کنید؛ بدانید که این دو میزبان وب خودشان، گوگل را از بروزرسانی سایت و ایجاد صفحات جدید با خبر می کنند و زمینه ساز خزش و ایندکس گوگل به صفحات جدید می شوند.

جهت بهبود ورود و خزش گوگل به سایت خود:

اگر تغییراتی در یک تک صفحه وب ایجاد کردید می توانید از طریق ثبت URL آن صفحه گوگل را از تغییرات تان مطلع کنید.
صفحه جدید خود را از طریق لینک به یک صفحه قدیمی که برای گوگل شناخته شده است؛ متصل کنید.
آگاه باشید که این لینک به صفحه جدید باید از دستورالعمل های وبمسترینگ گوگل تبعیت کند. 
لینک های تبلیغاتی، پولی و لینک های موجود در بخش نظرات مورد تایید گوگل نیست.
توجه: گوگل هیچ هزینه ای برای خزش بیشتر به سایت شما و بالابردن رنک آن دریافت نمی کند. اگر کسی چنین ادعایی کرد، دروغ می گوید.

نمایه سازی (ایندکس)

پس از پیدا کردن یک صفحه، گوگل تلاش می کند تا بفهمد این صفحه درباره چه موضوعی است. 
این پروسه نمایه سازی یا همان ایندکس نامیده می شود.
گوگل با آنالیز مواردی نظیر محتوای صفحه، کاتالوگ ها، عکس ها و فیلم های موجود در صفحه سعی می کند تا از ماهیت آن سردرآورد.
اطلاعات حاصل، در گوگل ایندکس ذخیره می شود. که یک پایگاه داده بسیار عظیم متشکل از تعداد بسیار زیاد کامپیوتر است.
کنسول جستجوی جدید گوگل

برای بهبود ایندکس صفحه تان شما باید:

عناوین کوتاه و معنی داری برای صفحات بسازید.
از سرفصل هایی استفاده کنید که موضوع صفحه را بیان می کنند.
برای بیان محتوای خود بجای عکس از نوشته استفاده کنید.
گوگل فقط می تواند برخی از عکس و فیلم ها را درک کند، آن هم نه به آن خوبی که نوشتار را درک می کند. 
اگر هم از عکس و فیلم استفاده می کنید حتما از متون جایگزین تصویر (ALT) استفاده کنید.

سرویس دهی و رنکینگ (رتبه و جایگاه سایت در گوگل) 

هنگامی که کاربری سوالی را در گوگل تایپ کند، گوگل تلاش می کند تا بهترین پاسخ ممکن را از دیتابیس خود پیدا کرده و به کاربر ارائه دهد.
گوگل سعی می کند تا با در نظر گرفتن فاکتور هایی نظیر مکان، زبان و نوع سیستم کاربر (گوشی یا دسکتاپ) بهترین تجربه کابری و جواب ممکن را به وی ارائه دهد. 
برای مثال: نتایجی که یک کاربر اهل پاریس از جستجوی عبارت (مغازه تعمیر دوچرخه) می گیرد با نتایج همین جستجو توسط فرد ساکن هنگ کنگ کاملا متفاوت است. 
گوگل هیچ هزینه ای بابت بالابردن رنکینگ یک صفحه دریافت نمی کند و این امر کاملا اتوماتیک انجام می شود.

برای بهبود سرویس دهی و رنکینگ (رتبه) خود:

سرعت بارگذاری صفحه را بالا ببرید و آن را برای صفحات گوشی همراه بهینه کنید.

گوگل وبمستر تولز

از محتوای کاربردی در صفحه تان استفاده کنید و همواره آن را بروز نگه دارید.
از دستورالعمل های وبمستر گوگل پیروی کنید؛ این دستورالعمل ها کمک می کنند کاربر تجربه بهتری داشته باشد.
نکات و ترفندها را در صفحه راهنمای سئو مطالعه کنید. 
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این صفحه سر بزنید و سند دستورالعمل های ارزیابی کیفیت را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *