نیچ مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی است که شما بخش کوچکی از بازار که رقبا روی آن بازاریابی انجام ندادند یا به هر دلیلی به آن بی توجه بودهاند را انتخاب میکنید و به سراغ آن می روید. به عبارت دیگر نیچ مارکتینگ یعنی توجه به ویژگیهای مشترک یک بخش از بازار که کمتر به آن توسط توجه شده است.
نیچ مارکتینگ مناسب چه کسب و کارهایی است؟
کسب و کارهای کوچک به دلیل محدودیت در بودجه بازاریابی، با انتخاب بخش کوچکی از مشتریان به نتیجه بهتری میرسند. همچنین برای کسب و کارهای بزرگی که قصد دارند در بخشهای خاص بیشتر رشد کنند، انتخاب مناسبی است.
بهعنوان مثال در میان همه فروشگاههای خوراکی و تغذیه موجود در شهر، برندهایی تصمیم میگیرند فقط برای افرادی با محدودیت یا حساسیت غذایی، غذا بفروشند. انتخاب مخاطبان گیاهخوار یا کسانی که به لبنیات حساسیت دارند نیچ مارکتینگ در صنعت غذایی است.
چرا بازاریابی به روش نیچ؟
- با انتخاب بخش خاصی از مشتریان،
- از منابع و بودجه خود برای کسب مشتریانی که بیشترین احتمال خرید را دارند استفاده میکنید.
- با تمرکز روی مخاطبان خاص و جلب رضایت آنها، نظرات مثبت بیشتری دریافت میکنید.
- به دلیل دست گذاشتن روی نقطه نیاز مشتری، مشتریان وفادار بیشتری میسازید.